W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Grudziądz Wyjątkowa z natury

niedziela, 22 grudnia 2024

Imieniny: Bożeny, Drogomira, Zenona

Etapy konsultacji społecznych

Etapy konsultacji społecznych


                Proces, którym są konsultacje społeczne, przebiegnie sprawnie oraz rezultatywnie, gdy zostaną zawarte w nim następujące etapy:

I Etap diagnozy

Polega na rozpatrzeniu wcześniejszych działań w temacie będącym przedmiotem konsultacji.  Rozpoczęcie konsultacji społecznych jest uzasadnione tylko jeśli problem jest precyzyjnie zdefiniowany, ale nie została podjęta decyzja. Towarzyszą temu czynniki takie jak: czas i środki, zasadniczość problemu dla mieszkańców, pole manewru w sprawie. W tym momencie należy podać komunikat do informacji publicznej o przeprowadzeniu konsultacji, miejscu, czasie oraz harmonogramie działań.

II Etap zasięgania opinii

Na tym etapie uczestnicy konsultacji mają możliwość zgłaszania swoich uwag  oraz propozycji. Ważne jest tutaj określenie tematu, możliwości wpływu, skutkach podejmowanych decyzji. Wymienione elementy muszą być dobrze zakomunikowanie uczestnikom konsultacji.

III Etap przekazywania informacji zwrotnej o wynikach konsultacji

Etap ten jest istotnym elementem w budowaniu wiarygodności organizatora procesu konsultacji. Podsumowanie powinno zostać przekazane uczestnikom:

a)      W formie raportu zawierającego informacje takie jak przebieg, uczestnicy, rodzaj zgłoszonych uwag/propozycji oraz ustosunkowanie się do nich gospodarza procesu;

b)      Taką samą drogą informowania jak zaproszenie do konsultacji;

c)       W niezbyt odległym terminie.

IV Ewaluacja procesu konsultacji

Ocena progresu procesu powinna przebiegać od momentu planowania aż do efektów działań. Ma to na celu zapobieganie popełnianiu błędów w przyszłości. Pomoże w tym rzetelna odpowiedź na pytanie: czy osiągnięto założone cele?

V Informowanie

Końcowy etap informowania warto mieć na uwadze przez cały czas trwania konsultacji. Na samym początku podejmuje się decyzję o kanale przekazywania informacji, który do końca powinien pozostać niezmienny. Powinien być on dopasowany do rodzaju grupy interesariuszy. Informacje powinny być sformułowane w sposób jasny oraz zrozumiały.

Data dodania 28.08.2020