W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Grudziądz Wyjątkowa z natury

sobota, 28 grudnia 2024

Imieniny: Antoniusza, Cezarego, Teofilii

Oświadczenie Wójta w sprawie reorgaznizacji GOZ w Rogóźnie

W związku z upublicznieniem przez Wójta Gminy Rogóźno Krzysztofa Polesiaka informacji zawartych w ulotce zatytułowanej „Informacja w sprawie reorganizacji GOZ w Rogóźnie” oraz prób instrumentalnego wykorzystania działań podejmowanych przez Gminę Grudziądz i Zakład Opieki Zdrowotnej Gminy Grudziądz (ZOZ GG) w dobrej wierze, przedstawiam poniżej moje stanowisko.

Wójt Polesiak, opisując warianty możliwych rozwiązań odnoszących się do dalszego funkcjonowania Gminnego Ośrodka Zdrowia w Rogóźnie (GOZ), dokonał w sposób świadomy nadużyć narażając, na szwank dobre imię Gminy Grudziądz, ZOZ Gminy Grudziądz, a nawet osób nie związanych z opisywaną sprawą.

Podnieść należy, że dobór argumentów za każdym z przedstawionych rozwiązań został tak zaaranżowany, aby uwypuklić wyłącznie negatywne (w głównej mierze nieprawdziwe i pozbawione merytorycznych argumentów) okoliczności związane z połączeniem ZOZ Gminy Grudziądz z ZOZ Gminy Rogóźno. Z drugiej strony przedstawiono wyłącznie pozytywne aspekty powierzenia świadczenia opieki medycznej zewnętrznemu podmiotowi prywatnemu.

W odpowiedzi na tzw. argumenty pierwszego wariantu, informuję co następuje.

1. Minimalny wymagany zakres porozumienia między podmiotami publicznymi określa Ustawa o działalności leczniczej Przy odrobinie dobrej woli stron, ustalenie warunków współpracy nie jest skomplikowaną kwestią, w tym również ustalenie zasad rozpatrywania skarg na kierownika ZOZ. Zapewne nie różni się to znacząco od negocjowania warunków podmiotem prywatnym. Z tą zasadniczą różnicą, że proces wypracowania porozumienia pomiędzy podmiotami publicznymi jest z racji przepisów prawa transparentny, podlega kontroli publicznej i zgodny z zasadami finansów publicznych. Z tej też racji przedstawiciele gminy Rogóźno mają m.in. zagwarantowane miejsce w Radzie Społecznej, co stwarza możliwość bezpośredniego nadzoru nad funkcjonowaniem wszystkich ośrodków zdrowia wchodzących w skład zakładu opieki zdrowotnej.
Za to gmina nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie podmiotu prywatnego.
Chyba, że Wójt Polesiak planuje wykupić udziały w spółce kontrolującej przychodnie grupy Euromedica.
Na marginesie wskazać należy, że w Polsce istnieje wiele podmiotów utworzonych poprzez połączenie ZOZ nie tylko na szczeblu międzygminnym, ale także pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego różnych szczebli.  Odnalezienie takich przykładów nie jest trudne – przy odrobinie dobrej woli – tym bardziej, że uchwały w tym zakresie publikowane są we właściwych Dziennikach Urzędowych.

2. W zarządzaniu ośrodkami zdrowia nie ma miejsca na politykę. Upolitycznianie wszystkiego na siłę doprowadza właśnie do takiej sytuacji, w której znalazł się ośrodek zdrowia w Rogóźnie. Wydaje się, że to brak należytego nadzoru doprowadził GOZ do obecnego kryzysu, który ma usprawiedliwić jego likwidację i prywatyzację.

3. Ustawa o działalności leczniczej dopuszcza (nie nakazuje) finansowanie publicznych ośrodków zdrowia z budżetów samorządowych. Jest to rodzaj zabezpieczenia gwarantujący mieszkańcom nieprzerwany dostęp do świadczeń medycznych. Równocześnie gmina nie ma takiej możliwości w stosunku do podmiotów prywatnych. W konsekwencji nieopłacalność prowadzenia GOZ przez podmiot prywatny (z zasady działający dla osiągania zysków) może spowodować zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy, praktycznie z dnia na dzień.
A co najważniejsze, przejęcie zadania zabezpieczenia opieki zdrowotnej przez inny samorząd wiąże się również z przejęciem obowiązku pokrycia ew. „ciężarów finansowych” przez gminę przejmującą.

4. Brak szczegółowej oferty gminy Grudziądz jest prostą konsekwencją niedopełnienia przez Wójta Polesiaka podstawowych formalności dla procedury wyłanienia podmiotu prowadzącego GOZ, co uczyniło by ten proces transparentnym i zapewniło równe traktowanie stron, na zasadach konkurencyjnych.
Brak szczegółowej oferty gminy Grudziądz brzmi groteskowo w ustach przedstawiciela podmiotu publicznego, odpowiedzialnego za środki i zadania publiczne, który planując powierzenie innemu podmiotowi zadania publicznego o niemałej wartości, nie opracował i nie upublicznił chociażby:

- regulaminu i procedury wyboru podmiotu,

- ogłoszenia o rozpoczęciu takiej procedury z podaniem obowiązujących terminów,

- warunków formalnych i merytorycznych dotyczących zarówno potencjalnych podmiotów, jak i przedmiotu procedury,

- informacji o składzie komisji konkursowej.

Równości traktowania podmiotów nie sprzyja również zatrudnienie w GOZ lekarzy i osób administracyjnych, będących jednocześnie pracownikami grupy Euromedica. W ten sposób jeden z zainteresowanych podmiotów ma nieograniczony dostęp do wszystkich informacji na temat funkcjonowania GOZ, jego sytuacji finansowej, prawnej i administracyjnej.
A jak można odnieść się do wypowiedzi Wójta Polesiaka dot. przebiegu i ustaleń ze spotkania, w którym nie uczestniczył? Chyba tylko w formie domniemanej relacji ze spotkania Wójta z przedstawicielami prywatnej firmy.

5. Pomijając brak dostatecznej wiedzy Wójta Polesiaka w obszarze różnic pomiędzy sprawowaniem nadzoru (podmiot tworzący) a bezpośrednią odpowiedzialnością kierownika ZOZ za zarządzanie publicznym zakładem zdrowia, warto zadać pytanie: Jakie Wójt Polesiak posiada narzędzia czy możliwości wpływu na decyzje zarządu prywatnej spółki, w tym np. wymuszenie na owym zarządzie przysłanie najlepszych lekarzy z całej grupy akurat do przychodni w Rogóźnie? A może już najlepsi lekarze pracują w ośrodku zdrowia w Górnej Grupie? Oczywiście to sarkazm, który ma pokazać jak mocno można naciągać fakty, byle tylko pasowały do osiągnięcia od dawna założonego celu.
A zestawienie nazwiska uznanego lekarza specjalisty pediatry z niskim poziomem świadczenia usług medycznych zasługuje nie tylko na potępienie, ale i wymaga przeprosin.

6. Na jakiej podstawie Wójt Polesiak zakłada likwidację lub drastyczne ograniczenie funkcjonowania GOZ przez gminę Grudziądz? Dlaczego, jego zdaniem, tylko ZOZ Gminy Grudziądz dążyłby do takich działań? Przecież Euromedica ma swoje ośrodki jeszcze dalej niż w Mokrem i z punktu widzenia finansowego czy logistycznego, zaoszczędziła by jeszcze więcej zamykając ośrodek w Rogóźnie. A może Wójt Polesiak dopuszcza taką możliwość w umowie z Euromedicą i już w ten sposób próbuje to uzasadnić rzekomą propozycją ZOZ GG.

7. Wójt Polesiak „grozi” utrwaleniem dotychczasowego układu personalnego, żeby na kolejnej stronie tzw. Informacji ogłosić sukces w postaci przejęcia przez NZOZ Euromedica dotychczasowych pracowników GOZ. W którym momencie Wójt Polesiak mija się z prawdą?

Na koniec jedynie godzi się podnieść, że sposób funkcjonowania ZOZ Gminy Grudziądz – tak krytykowany przez Wójta Polesiaka – broni się sam poprzez to, że wielu mieszkańców Gminy Rogóźno dobrowolnie wybrało i korzysta bez przeszkód z opieki zdrowotnej oferowanej przez Gminę Grudziądz.

A teraz kilka słów o tzw. drugim wariancie. Tak zwanym, ponieważ wygląda na to, że od początku był i jest brany pod uwagę tylko jeden wariant.

Dlaczego Wójt Polesiak nie pokazał nikomu, a przede wszystkim Radnym Gminy Rogóźno, którzy będą jedynymi odpowiedzialnymi za konsekwencje podjęcia uchwały o likwidacji GOZ, owych czytelnych i przejrzystych warunków współpracy z Euromedicą?

Dlaczego chce zacząć ustalanie tych warunków po likwidacji przez Radnych GOZ? Przecież wówczas nie będzie miał żadnej karty przetargowej i może być zmuszony do przyjęcia każdej oferty, byle tylko podmiot prywatny nie odstąpił od negocjacji. W tej sytuacji kwestia dzierżawy budynku jest trzeciorzędna. Czy Radni znają wysokość czynszu dzierżawnego, z którego Wójt Polesiak obiecuje wielkie inwestycje w budynek ośrodka zdrowia? A to przecież też publiczne pieniądze.

Cóż takiego wyjątkowego jest w warunkach współpracy, opisanych przez Wójta Polesiaka w drugim wariancie. Obecna lekarz dentysta również przyjmuje dzieci, bo tego wymaga kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Rejestracja pacjentów jest podstawowym obowiązkiem każdej przychodni medycznej. Czy jest miejsce na dodatkowy gabinet ginekologiczny w budynku, w którym nie ma nawet pomieszczenia dla księgowej? Pomijam takie oczywistości, jak dostęp pacjentów do lekarzy specjalistów, w tym rehabilitacji. To akurat wszyscy ubezpieczeni pacjenci mają zagwarantowane ustawą, bez względu na umiejętności negocjacyjne Wójta Polesiaka.

ZOZ Gminy Grudziądz od początku pandemii również prowadzi szczepienia przeciwko COVID-19 i uczestniczy w różnych programach profilaktycznych, więc w tym też nie ma nic wyjątkowego.

W kwestii formalnej chciałbym przypomnieć Wójtowi Polesiakowi, że w ramach ZOZ Gminy Grudziądz funkcjonują 3 ośrodki zdrowia, w których pracuje łącznie 17 lekarzy, 9 pielęgniarek i 3 rejestratorki. W tym tak wybitny specjalista, jak p. dr Leszek Niedziałek. 

Jeśli więc zajdzie taka konieczność, chciałbym, żeby mieszkańcy gminy Rogóźna wiedzieli, że mogą liczyć na pomoc władz gminy Grudziądz i ZOZ Gminy Grudziądz. Również w sytuacji nagłego zaprzestania świadczenia usług zdrowotnych przez dotychczasowych lekarzy.

                                                                                                                           Wójt Gminy Grudziądz
                                                                                                                         /-/ Andrzej Rodziewicz


 źródło zdjęcia miniatury i slidera artykułu: https://rogozno.ug.gov.pl/index.php/category/termomodernizacja/


Data dodania 27.12.2021